Gulsippa Städservice AB

0739-223240

Gulsippas Allmänna Villkor

Gulsippas allmänna villkor
Senast uppdaterat 1 september 2022.

 ALLMÄNNA VILLKOR FÖR HUSHÅLLSNÄRA TJÄNSTER TILL KONSUMENT

Gulsippa Städservice AB. nr. 559162–1866 ("Gulsippa") tillhandahåller hushållsnära tjänster såsom städning, tvättning, strykning, fönsterputs och även sy hjälp vid behov. ("Tjänsterna").

Dessa allmänna villkor gäller mellan Gulsippa och en fysisk person ("Kunden") som beställer en eller flera av Tjänsterna från Gulsippa. Sådan beställning kan ske genom undertecknandet av ett uppdragsavtal, eller genom beställning av Tjänsterna via Gulsippa hemsida, mejl, eller per telefon. Beställningen/uppdragsavtalet, tillsammans med dessa allmänna villkor och eventuella andra bilagor, utgör det avtal mellan Gulsippa och Kunden som reglerar villkoren för Gulsippa tillhandahållande av Tjänsterna till Kunden ("Avtalet"). För det fall det skulle förekomma motstridigheter mellan dessa allmänna villkor och beställningen/uppdragsavtalet (inklusive eventuella bilagor) ska beställningen/uppdragsavtalet (inklusive eventuella bilagor) äga företräde framför dessa allmänna villkor.

 

1. GULSIPPA TJÄNSTER

1.1 Kunden beställer Tjänsterna vid enstaka tillfällen enligt gällande prislista, eller som ett abonnemang med fast månadsavgift, enligt vad som framgår av Avtalet.

 

2. GULSIPPAS ÅTAGANDEN

2.1 Gulsippa ska utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet. Tjänsterna ska utföras med omsorg och på ett i övrigt fackmannamässigt sätt. Gulsippas personal ska inneha erforderlig utbildning för att utföra Tjänsterna och Gulsippa innehar de tillstånd som krävs för att utföra Tjänsterna på basis av kund inlämnad information.

2.2 Om det särskilt avtalats att viss angiven personal ska utföra Tjänsterna kommer Gulsippa göra sitt bästa för att åstadkomma detta. Vid sjukdom eller annan frånvaro har Gulsippa emellertid rätt att ersätta sådan angiven personal med annan personal.

2.3 Gulsippa har rätt att anlita underleverantörer för utförande av Tjänsterna. Gulsippa ansvarar dock fullt ut för sina underleverantörer såsom för sig själv.

 

3. KUNDENS ÅTAGANDEN

3.1 Kunden ska tillse att Gulsippa får tillträde till de utrymmen, samt tillgång den utrustning och det material som krävs för att Gulsippa ska kunna utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet. Det kan exempelvis röra sig om att Kunden ska tillhandahålla städutrustning (såsom ändamålsenlig dammsugare med munstycken), nycklar och portkod, samt information om hur Gulsippa får tillgång till den yta där Tjänsterna ska utföras. Om Gulsippa enligt Avtalet ska tillhandahålla utrustning eller material har Gulsippa rätt att debitera detta särskilt.

3.2 Kunden skall överlämna nycklar till Gulsippas personal, om ej detta sker, och kunden vill lämna nycklarna utanför, på något, i något, eller under exempelvis blomkruka, så har inte Gulsippa någon som helst ansvar både före och efter de har lämnats tillbaka på samma plats. Om Kunden glömmer av att lämna nycklarna på bestämd plats, och på bestämd tid, så är Kundens tid förverkad, och städning utförs inte men blir debiterad fullt.

3.3 Kunden ska löpande informera och samråda med Gulsippas personal om förhållanden som Gulsippa kan antas behöva få kännedom om för att kunna utföra Tjänsterna. Kunden ska särskilt informera om förekomsten av värdefulla och/eller ömtåliga föremål och material samt hur sådana föremål och material ska hanteras samt om befintliga ledningar och materialval i Kundens bostad som kan ha betydelse för Gulsippas utförande av Tjänsterna.

3.4 Kunden är ansvarig för att informationen enligt punkten 4.2 hålls uppdaterad under hela avtalsperioden.

3.5 Kunden är skyldig att i samband med Avtalets upphörande kvittera ut nycklar som lämnats till Gulsippa.

3.6 Kunden ska tillse att Gulsippas personal vid utförande av Tjänsterna erbjuds en god och säker arbetsmiljö i enlighet med gällande lagar och förordningar.

 

4. GULSIPPAS RÄTT ATT NEKA TJÄNSTER

4.1 Gulsippa har rätt att ensidigt vägra att utföra Tjänsterna om särskilda skäl föreligger. Med särskilda skäl avses exempelvis att Kunden eller medlemmar i Kundens hushåll inte uppträder på ett respektfullt sätt mot Gulsippas personal, att utrustning eller material som Kunden tillhandahåller inte är lämpliga för ändamålet, att Kunden inte kan garantera en god och säker arbetsmiljö för Gulsippas personal eller att det föreligger omständigheter som är av sådan art att Gulsippa bedömer att det saknas rimliga förutsättningar att utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet.

 

5. OM - / AVBOKA

5.1. Du kan om-/avboka beställd tjänst helt kostnadsfritt fram tills kl. 08.00 fem (5) vardagar innan städningen. Du behöver inte ge någon speciell anledning till avbokningen om du inte vill lämna feedback så det är enkelt och tryggt att beställa städhjälp av oss på Gulsippa.

5.2. Avbokningar kan du göra genom att ringa Gulsippa på telefonnummer 0739–223240 samt via mejl till kundansvarig på gulsippa.stadservice@outlook.com så får du en bekräftelse via e-post på att vi mottagit din avbokning.

OBS - Avboka helst inte via mejl eller sms vid kort varsel eftersom det inte är säkert att meddelandet läses i tid.

5.3. Vid utebliven städning eller om avbokning eller ombokning ej skett eller kommit oss tillhanda senare än kl. 08.00 fem (5) vardagar innan bokat datum, så debiteras dock följande belopp för att täcka våra kostnader.

  Tidsgräns för om-/avbokning Avbokningsavgift

· Senare än kl. 08.00 fem (5) vardagar i förväg 5 % av bokningens belopp exkl. moms, dock minimum 50 SEK

· Senare än kl. 08.00 fyra (4) vardagar i förväg 10 % av bokningens belopp exkl. moms, dock minimum 100 SEK

· Senare än kl. 08.00 tre (3) vardagar i förväg 15 % av bokningens belopp exkl. moms, dock minimum 150 SEK

· Senare än kl. 08.00 två (2) vardagar i förväg 25 % av bokningens belopp exkl. moms, dock minimum 250 SEK

· Senare än kl. 08.00 en (1) vardag i förväg 50 % av bokningens belopp exkl. moms, dock minimum 500 SEK

Utebliven städning (om avbokning ej skett innan avtalad starttid för uppdraget)

Full debitering av bokningens belopp inklusive moms.

5.4. Om du som kund väljer att boka tjänsten nära inpå så att du rimligtvis inte kan avboka tjänsten inom tidsfristen för fri avbokning utan att drabbas av en avbokningsavgift skall avbokningsavgiften i stället beräknas enligt minimidebiteringen ovan.

5.5. Avbokningsavgiften får dock inte överstiga offererat totalpris för tjänsten eller bokningens uppskattade maxbelopp vid timtaxa eller på annat sätt överstiga näringsidkarens uteblivna intäkter till följd av avbeställningen.

5.6. Om det är oskäligt att ta ut en avbokningsavgift ska Gulsippa befria dig som kund, helt eller delvis, från avgiften om giltiga skäl föreligger.

5.7. Giltiga skäl för att slippa avbokningsavgift om avbokning inte skett i tid är endast följande omständigheter:

· Akut sjukdom eller olycksfall av allvarlig art som drabbat dig som kund eller nära anhörig (make/maka/sambo/barn).

· Akut dödsfall av kund eller nära anhörig (make/maka/sambo/barn).

· Att det inträffar någon akut och allvarlig händelse utanför kundens kontroll som denne inte kunnat förutse så att objektet för tjänsten har skadats eller gått förlorat utan att detta har berott på försummelse på konsumentens sida så att konsumentens syfte med tjänsten har blivit förfelat på grund av detta så att det medför att det inte är rimligt att ta ut en avbokningsavgift.

Om giltiga skäl föreligger måste du som kund eller nära anhörig till dig inkomma med relevant intyg (via brev eller e-post) från t.ex. läkare eller försäkringsbolag inom 15 dagar från avtalat städtillfälle.

5.8. Vidare ska befrielsen från avbokningsavgift ske i proportion till din förmåga el

 

6. ÅNGERRÄTT

6.1 Om Avtalet tecknats med Kunden på distans har Kunden ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Ångerrätten innebär att Kunden har rätt att frånträda Avtalet inom fjorton (14) dagar från Avtalets ingående.

6.2 Om Kunden utövar ångerrätten har Gulsippa rätt till en proportionell andel av det avtalade priset för de Tjänster som utförts tiden innan Kunden gav meddelande om utövande av ångerrätten.

6.3 Om Kunden önskar utöva sin ångerrätt ska Gulsippa underrättas om detta via e-post till info@gulsippastadservice.se.

 

7. DEPÅ

7.1 Om Kunden väljer att avboka i tid och minst en vecka (7 dagar) före utförandet av en Tjänst som omfattas av ett abonnemang sparas det antal städtillfällen som motsvarar det outnyttjade i en depå som Kunden kan välja att använda vid ett senare tillfälle.

7.2 Om inte annat särskilt överenskommits, kan Kunden maximalt spara det antal städtillfällen som motsvarar tre (3) städtillfällen, enligt Kundens abonnemang, i depå. Överskjutande städtillfällen kommer att debiteras Kunden.

7.3 Gulsippa förbehåller sig rätten att radera sådana dagar i depån som inte utnyttjats inom TRE (3) månader från det att städtillfället avbokades.

 

8. PRISER OCH AVGIFTER

8.1 Priser och eventuella avgifter för Tjänsterna framgår av Avtalet eller, om inget särskilt pris avtalats, av Gulsippas från tid till annan gällande prislista. Om annat inte särskilt anges är samtliga priser angivna inklusive mervärdesskatt och utan eventuellt RUT-avdrag.

8.2 Gulsippa har rätt att debitera Kunden en serviceavgift som motsvarar Gulsippas kostnader för städmedel material och utrustning.

8.3 Gulsippa har rätt att göra justeringar av avtalade priser baserat på utvecklingen av konsumentprisindex (KPI), lönejusteringar för anställda, andra förändringar i Gulsippas kostnadsbas, lag, myndighetsbeslut, skatter, tullar eller andra offentliga pålagor samt liknande situationer som påverkar priset för Tjänsterna. Prisjusteringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar en prisjustering har Kunden rätt att inom två (2) veckor från mottagandet av Gulsippa meddelande om prisjustering säga upp Avtalet till omedelbart upphörande.

8.4 Om Kunden under avtalsperioden utökar Tjänsternas omfattning eller om Gulsippa vid utförande av Tjänsterna tvingas vidta oförutsedda åtgärder för att kunna fullgöra sina åtaganden har Gulsippa rätt att debitera Kunden för utfört merarbete.

8.5 Gulsippa har även rätt att fakturera Kunden en reseavgift om Kundens bostad/lokal inte går att nå med kommunala färdmedel och/eller om avståndet mellan Kundens bostad/lokal och Gulsippa närmaste kontor är mer än trettio (30) km.

 

9. RUTAVDRAG

9.1 Kunden kan utnyttja RUT-avdrag avseende Tjänsterna, om och i den mån RUT-avdrag är tillämpligt. Gulsippa följer i denna del de lagar och regler för RUT-avdrag som är tillämpliga från tid till annan.

9.2 Kunden ska informera Gulsippa om Kunden avser att utnyttja RUT-avdrag.

9.3 Om Skatteverket av någon anledning inte beviljar utbetalning av begärt belopp, har Gulsippa rätt att debitera Kunden motsvarande belopp. För mer information om RUT-avdrag, se www.skatteverket.se.

 

10. BETALNING OCH FRYSNING AV ABONNEMANG

10.1 Utförda Tjänster faktureras månadsvis i efterskott och betalning ska ske på i fakturan angivet förfallodatum.

10.2 Vid utebliven betalning har Gulsippa rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) samt eventuell påminnelseavgift enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader.

11.3 Vid Kundens dröjsmål med betalning har Gulsippa rätt att omedelbart avbryta utförandet av Tjänsterna och leverans av produkter (om tillämpligt), eller frysa Tjänsterna. Frysning av Tjänsterna innebär att inbokade Tjänstetillfällen tas bort och att nya Tjänstetillfällen inte kan bokas in av Kunden förrän Kunden till fullo betalat förfallna belopp till Gulsippa.

10.4 Eventuella invändningar från Kunden mot fakturan ska göras senast samma dag som fakturans förfallodag.

 

11. AVTALSTID OCH UPPSÄGNING

11.1 Om inte annat framgår av Avtalet gäller det tills vidare från och med det undertecknandet och kan sägas upp av endera parten med iakttagande av en (1) månads uppsägningstid.

11.2 För Tjänster som omfattas av ett abonnemang gäller att om uppsägning sker före den 15:e i en månad, upphör Avtalet att gälla den sista dagen i innevarande månad. Om uppsägning sker den 15:e eller senare upphör Avtalet att gälla den sista dagen efterföljande månad.

11.3 Kunden måste betala för samtliga Tjänster som har utnyttjats och Kunden har efter Avtalets upphörande två (3) månader på sig att använda de dagar som finns sparade i Kundens depå.

11.4 Om någon av parterna väsentligen bryter mot bestämmelserna i Avtalet och inte vidtar rättelse inom tio (10) dagar efter mottagandet av en skriftlig begäran, har den andra parten rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan.

 

12. UTEBLIVEN ELLER FELAKTIGT UTFÖRD TJÄNST

12.1 Om Gulsippa inte utför en Tjänst och det inte beror på omständigheter hänförliga till Kunden, ska Kunden inte debiteras för den aktuella Tjänsten.

12.2 Vid fel eller brist i Gulsippas utförande av en Tjänst ska Gulsippa ges möjlighet att avhjälpa felet/bristen. Om felet/bristen inte kan avhjälpas, eller om felet/bristen kvarstår efter Gulsippas försök till avhjälpande, har Kunden rätt till prisavdrag. Kunden har dock inte rätt till prisavdrag om Kunden inte givit Gulsippa tillfälle att försöka avhjälpa felet.

12.3 Ersättning för skador på egendom som uppstår vid Gulsippas utförande av en Tjänst utgår endast om Kunden kan bevisa att Gulsippa orsakat den påstådda skadan.

12.4 Kunden ska reklamera fel eller brist avseende en utförd Tjänst till Gulsippa inom max 8 timmar från det att Gulsippas personal har erlagt tjänstetillfället.

12.5 Om Kunden önskar reklamera en Tjänst ska Gulsippa underrättas detta snarast inom 24 timmar via e-post till info@gulsippastadservice.se. Kunden ska använda Gulsippas givna instruktioner för reklamation och inkomma med sådant underlag (exempelvis bilder och information) skall mejlas till info@gulsippastadservice.se.

 

13. ANSVARSBEGRÄNSNING

13.1 Gulsippa ansvarar endast för direkta skador som åsamkas Kunden som en direkt följd av fel eller brist i Gulsippa utförande av Tjänsterna. Gulsippa ansvarar därmed aldrig för indirekta skador såsom exempelvis utebliven vinst, lönebortfall, semesterersättning, eller annan indirekt skada eller följdskada.

13.2 Gulsippas totala ansvar för skador som uppstår under Avtalet ska för varje kalenderår vara begränsat till ett maximalt belopp motsvarande ett (1) prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken (2010:110).

13.3 Ansvarsbegränsningen i punkterna 14.1 och 14.2 gäller inte för skador som uppstår i form av personskador eller om grov vårdslöshet eller uppsåt föreligger på Gulsippas sida eller annars följer av tvingande lag.

13.4 Gulsippa ersätter inte skador som uppkommit på grund av (i) att Kunden uppgivit felaktig, eller underlåtit att uppge, information om särskilt värdefulla eller ömtåliga föremål enligt punkten 4.2 ovan, eller (i) att lösa och fasta inventarier hos Kunden inte är korrekt monterade. Gulsippa ersätter inte heller förslitningsskador på fast och lös egendom såsom inventarier, golv och fönster som uppkommer vid normalt och ansvarsfullt utförande av Tjänsterna.

13.5 Om Kunden på grund av oaktsamhet eller försummelse varit medvållande till den skada som uppstått, ska Gulsippas ansvar jämkas i förhållande till omfattningen av Kundens medvållande.

 

14. PERSONUPPGIFTER

14.1 Gulsippa behandlar personuppgifter hänförliga till Kunden och i vissa fall Kundens närstående i samband med Tjänsternas utförande. För mer information om Gulsippas behandling av personuppgifter, se Gulsippas Intergritetspolicy.

 

15. ÖVRIGT

15.1 Kunden har inte rätt överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan. Gulsippa har dock rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan, under förutsättning att Kunden skriftligen meddelas om detta.

15.2 Dessa allmänna villkor kan från tid till annan komma att ändras av Gulsippa. Justeringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar de justerade villkoren ska Kunden ha rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande.

 

16. TVIST OCH LAGVAL

16.1 Om tvist uppstår och parterna inte kan lösa denna på egen hand har Kunden rätt att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden med adress Box 174, 101 23 Stockholm www.arn.se i den mån nämnden är behörig att pröva frågan.

16.2 Svensk rätt ska tillämpas på Avtalet.

16.3 Tvist med anledning av Avtalet ska avgöras av Stockholms tingsrätt. Kunden har dock rätt att väcka talan vid rätten i den ort där Kunden har sin hemvist i enlighet med 10 kap. 8a § rättegångsbalken.

 

17. FÖRSÄKRING

17.1 Gulsippa ska under avtalsperioden inneha en ansvarsförsäkring som är lämplig i förhållande till Tjänsterna som omfattas av Avtalet. Gulsippas försäkring omfattar inte skador orsakade av Kunden. Gulsippas ansvarsförsäkring gäller upp till ett belopp på 10 000 000 kr

17.2 Kunden bör under avtalsperioden inneha en egen hemförsäkring som omfattar de utrymmen där Tjänsterna ska utföras.